jægergårdsgade

Jag bor med Rebecca, centralt i Århus. Här händer det grejer. Två veckor efter att vi flyttat in var det inbrott. Trist historia, men vi har kommit över det nu. Har fått nya hightech lås på köpet. Kan ses som en bonus i olyckan. Igår var det dock ett larm som gick vid midnatt. Jag stod med eltandborsten i munnen, och Prince spelade på YouTube. Ett ögonblick tänkte jag att det var en ljudeffekt från musiken. Det var det inte. Det var inbrott i mataffären som har sin bakdörr två meter utanför vårt fönster. Polisen var här innan vi ens hann bli framkopplade til Århus Politi (imponerande). En av snubbarna blev fångad av både hund och konstaplar. Det var spännande. Jag antar att han som smet kommer bli avslöjad av sin skvallrande kumpan och fångad han också (och inom mig hoppas jag såklart på att det var samma inbrottstjuvar som var hemma hos oss - så att vi vet att de kommer inom lås och bom liksom). 
Vi var några grannar som samlades utanför, så som man gör när det sker dramatik i den här stilen. Jag passade på att hälsa de nyinflyttade välkomna hit. Genom ett fönster säger en dam "Det sker tätt, men det brukar vara den andra dörren de går in genom". Skön kommentar. Så inbrott är något man bara räknar med? "Som sagt, välkomna till Jægergårdsgade!" Vi kan skriva upp oss på posten "huvudvittnen" permanent då. Vi har ju bästa utsikten. Jag har börjat utarbeta en strategi inför nästa tillfälle, när det nu blir, som följer:
Vi har inbördes i lägenheten delat upp vem som ska släcka vilka lampor, så att det blir mörklagt och vi lättare kan se ut i natten (samt försämra sikten för de som inbryter). Sedan ska vi se efter om tjuvuarna är inne i affären, och då ska vi stänga butiksdörren utifrån, så att de inte hittar ut! Sen kan ju polisen bara gå in och fiska upp dem, lätt som en plätt. Sherlock Holmes, at your service!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback