onsdag i september 11

Med någorlunda rak rygg sitter jag på min skrivbordsstol, som egentligen är ikeas billigaste fällstol (fast täckt med 10 lager vikt extratäcke för mesta möjliga komfort), och kikar ut genom fönstret på den blå Århushimlen. Detta kan vara veckans enda ögonblick med uppehåll. Jag tittar, och njuter. Århus bjuder på så mycket regn att jag skräms av tanken på hur mycket lunginflammation jag haft om det inte vore för min Tenson regnjacka. Att cykla till och från skolan tar femton till tjugo minuter, och är jag inte blöt av regn är jag varm och svettig av cykling i total uppförsbacke (uppförsbacken är på alla håll, vilken riktning man än väljer och det är fiffigt nog nästan alltid motvind eller skrämmande start sidvind). Det är härligt i Århus.
Idag har jag mitt samvete till trots skolkat från dagens sista föreläsning (introduktion till tredje terminens biokemi, 2 timmar), för att ta tag i mina andra "viktiga" studier. Jag läser ju vid sidan av mitt läkarstudium även danska för invandrare, och min spännande ljudbok om H.C.Andersens liv i lättläst version för gravt dyslektiska människor väntar på att lyssnas klart, och mina ord med G och blöta (läs sluddriga) D uttalsövas.
Jag ska dessutom också försöka plöja igenom 50 sidor filosofi..
Idag fick vi skriva på ett tavshedsløfte (tafsa, tystnadsplikt), och på riktigt börjar det nu kännas som att vi deltar i ett in-real-life vårdprogram! Hittills har vi ju mest snackat etik och filosofi, vilket i vissa sammanhang är både intressant och givande, men när de lockar oss med riktiga medicinska insikter blir jag som mest taggad. Det är faktiskt inte allt för lång tid tills vi ska på praktik, och känna på sundhetsväsendet. Det fattas bara alla de där 6 års kunskaper, och lite forskning på det, men sen är jag färdig läkare (in no time!). Ska bli sjukt intressant och kul!
Ikväll blir det spenatsoppa. Tror jag; hoppas jag. Om jag får till det. Huvudingrediens spenat är i alla fall inköpt.
Sen har jag börjat ta vara på mina gröna fingrar, och odlar nu både groddar och basilika. (Groddarna har äntligen kommit upp efter en vecka för lång tid. Jag gläder mig)
[f] peace out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback