redan torsdag den 16e.

Det tar cirka en timme att fixa elabonnemang här i Frankrike. Man ska först köa jättelänge i telefonkö hos det statliga elbolaget. Sen ska man besvara jättemånga helt oväsentliga frågor och typ tre väsentliga.
Jag och emelie anser oss alldeles för dumma för att förstå oss på systemet, så Younes och Samir fick involveras. Först var väntan i telefonkön så lång att emelies telefonkredit tog slut, och då var det bara att börja om med min telefon istället. (Samir tyckte att frågan hur många levande personer som bor i lägenheten. "Två - och tre döda" svarade han.)
Sen skulle vi plötsligt tyda alla femhundra bankpapper vi fått, och hitta vilket som är vårt kontonummer och bankkontonummer. Suck. Men nu kan vi i allafall vara säkra på att elen inte kommer brytas, bara vi betalar räkningarna en gång i månaden (om vi lyckas fatta hur man gör det!)
Annat framsteg idag är att vi fått tag på den där franskläraren som vi ringt hundra gånger. Så nästa onsdag vankas det frankslektion, till billigt pris, och framöver två lektioner i veckan. Passar oss perfekt. Nu blir det franskakunskaper av. hej å hå, så bra det ska gå! Jag har även telefonerat till en mycket trevlig och snygg (av rösten att döma) man på gratistidningen DirektSoir (typ Metro), och vederbörande hänvisade mig till att e-maila en Mademoiselle som är ansvarig för tidningsdistribuering av DirektSoir i Aix. Efter att omsorgsfullt välja ut vilken bild om passar sig att maila tillsammans med våra CV, har vi ny skrivit ett fj'skigt brev om hur gärna vi jobbar med att dela ut tidniningar. Hoppas hon svarar snart.

Vi är lite slöa idag, båda två. Emelie tog en jogg i vilket fall; själv vilar jag. Vi har ätit tapas-nånting-kvällsmat, ska dricka te (som e sunt för magen) och titta på gossip girl. Eventuellt kan det också komma att bli lite scrubs, om jag lyckas fixa det till datorn.
Tack keyloth för din insats med mentorizing i web-djungeln. Nu ska emelie få lära sig hur det funkar i livet utan LimeWire. Jag är lite utav en familjens datorexpert, vilket jag inte skäms för att säga. Emelie är helt enkelt inte lika skillad som jag. Jag har lyssnat mer, tittat mer, övat mer, och nu kan jag mer. Men jag ska lära henne allt jag kan. Idag har emelie redan lärt sig en av mina alla vetskaper - Man behöver inte dubbelklicka på explorerknappen som är på den grå listen längst ner på datorns skärm.

[f] när vi låser upp vår dörr, låter det på utsodan som att vi har typ fem, sex lås. det är fel, vi har bara tre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback