mögel.

om jag skrek nu skulle jag bli hes. inte mycket smärta, men jag borde vara tyst, känns det som. om jag skrek nu skulle jag hes (men skrik inte då, skulle mamma sagt förr). undrar om jag är sjuk för att det är mögel på våra väggar. jag har varit krasslig ett bra tag nu. tre veckor med snyt och host och inte hundra procent alert.

vi har mögel på våra väggar. ta en ost, låt stå i kyl ca1.5 år, plocka av det håriga gröna möglet och placera på en ofräch före detta vit vägg et voilà - så ser vår vägg ut. det kliar på kroppen, det kliar i ögonen. vi nyser. är det möglet? troligen. är det allvarligt? ja.
vi ringde spellen (hyresvärden), och när han tittade till vår annars så defekta lägenehet i vilket fall, syntes en gnutta nervös oro i hans blick. Im wörrid. vi med.
jag berättade i samma veva lite diskret om de där vattendropparna som fallit från taket lite då och då, och oron i blicken ökades unset mer. jag nämnde på en excellent franskengelska att det ju finns speciella avfuktarboxar att ställa på golvet i ett fuktigt utrymme. han snackade på om fläkt från monoprix. han betalar om vi köper en hitörr (heater/fan) som torkar upp. jag nämnde med andra ord avfuktare. han kände inte till det. vi pratade andra defekter, pratade hälsa, pratade mögel lite till. När spellevink tog sin kappa för att gå sa han, förutom att be oss köpa en heater, att han också ska se om han kan ta hit en avfuktare. nähää? jag verkade imponerad av förslaget. emelie stod bakom och supportade min överraskade inställsamhet. även med människor man inte känner vill man vara så vänlig som möjligt. med eller utan mögelsituation.

idag var tyske gert störigare än någonsin. idiot. han har åsikter som får emelie att tystna helt för att inte gå lös med yxa och machete. jag chockeras. hur kan man tycka så knäppa saker? hur kan man dra så dåliga skämt? hur kan man ha noll aning om när det är läge att vara tyst istället för att babbla på om fel saker?  i slutet av franskan hade jag presentation om den mycket trevliga och extraordinära traditionen svenskt Sankta Lucia-firande. Det var uppskattat, ingen hade hört om Lucia, jag pratade på, förklarade på franska. jag var nöjd. sen gick brandövningslarmet.

ikväll ska jag och emelie bjussa lillebror på käk. vi får hela tiden så mycket hjälp och snälla erbjudanden att det verkligen är dags att bjuda tillbaka nu. a nice dinner of three.

[f] etta vara hon med byxor och inte hon i röd tröja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback