mögel continues, gets worse, is green and furry

idag år vi kyckling. kyckling, och inte kalkon. det var gott. kyckling.
idag berättade emelie för mig att anka är en sorts fågel - en fågelart. uppvuxen med att uttrycket "mata ankorna" betyder kasta bröd på fåglarna med stora fötter som simmar i dammar, var det för mig mycket förvånande att en and inte är en anka. va? är inte alla ankfåglar ankor, som man sen delar in i var specifik art, änder mm? jag är lurad. gåslever är alltså en annan lever än anklever. gåslever är inte en anklever då en anka inte är en gås och vice versa.

idag kom det en proper äldre man, fd brandman under åtta år, till vår lägenhet och tittade på möglet. han stod på en av våra stolar. den höll. men under fötterna hade han vår bordstablett som fungarar som skärbräda. han ville inte stå direkt på stolen. han verkade lustig. det var emelie som mottog honom. jag var istället mycket upptagen med att tvätta och torktumla på Laveriet, dölja våra underkläder för de andra ganstrena som tvättade och hjälpa den vilsekomna amerikanen som inte kunde mer än tre ord franska.

att sitta i solen. en syssla som ju inte är en syssla om det inte varit sol. har man suttit i solen har man gjort något, men varför är det så. jag och emelie har filosoferat mycket idag. att sitta i skuggan en höstdag är inget att komma med, men att sitta i solen? "igår satt jag i solen och sen var jag på kalas på kvällen". fullspäckad dag. 

för att vara onsdag var gårkvällen fantastiskt trevlig. vi lagade mat åt younes (läs: freja lagade, emelie pratade på..), och sen kom brasilianska anna från vår klass på besök, och vi gick ut och tog ett glas vitt. anna är en smal vacker tjej med wow-svall. hårsvall att dö för, hy som gnistrar, diskreta bröstinplatat, stil, och en "lite betydelsefull" pappa. hon är 18 år, har egen chafför, förlovningsring, snygg pojkvän vid namn Pedro - såklart, och hon har nästan blivit kidnappad vid flertalet tillfällen för att hennes föräldrar ska kunna pressas på pengar. dear god. jag är en plutt på jorden. vad vet jag om livet? vad är ekestad i jämförelse med kriminella storstäder i sydamerika? jag har mer att lära, mer att se, mer att bli - men det var fascinerande. vi ska ta med anna till marseille imorn. visa henne. vi kan marseille. vi har ju faktiskt provat två dåliga  salladsrestauranger där.  det ska bli kul.

emelie har sin nya klänning. jag är redan klar med läxan.

[f] tant, kärring eller äldre dam?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback