sjuk!

emelie har vikt ihop sina kläder i en prydlig hög på soffan. det gör hon alltid med sina träningskläder efter att ha sprungit eller gått. troligen kommer jag råka stöta till högen, eller flytta på den så att vikningen helt rubbas. det gör jag alltid.

idag är emelie frisk, säger hon. själv är jag sjukast hittills idag. har sovit sovit sovit, och säger inte så mycket för halsen vill liksom inte riktigt prata. det gör inte ont i den, men jag känner att bakterierna är små och lila med horn, och har hula-hula-party på mitt gomsegel. jag vill inte veta av dem. jag stänger munnen. och sover.
huvudet gör inte heller ont. eller kanske lite när jag verkligen tänker efter. men jag är låg. smittad. bakteriell. inte kul. imorgon är det skola igen. så jag hoppas verkligen att extra mycket sömn och en rejäl återhämtning nu i natt ska gra susen. annars kanske det blir pinsamt. det är ju bara andra dagen.
det är röd dag idag. och jag kommer inte ens ihåg varför. någon som dog idag tror jag. eller vänta..andra världskriget..hm. jag skulle lyssnat lite mer kanske. men vi har inte ledigt i sverige. var nog något med fransmännen. eller?

första skoldagen var intressant. det var i måndags. mest intressant var mitt och emelies agerande. på söndagen funderade vi över vilken tid skolan började, var det nio? vi kunde inte riktigt vara säkra men på hemsidan stod det något om 1430 första dagen. så självklart tittade vi på film till klockan tre på natten, som vi aldrig annars gör. i måndags morse ringde jag receptionen klockan 08.30 för att dubbelkolla - och det var jobbigt att ställa alarm bara för det. skolan började 08.30. oops. vi var i skolan 15-20 minuter senare, med frukost packad i väskan och faktiskt inte världens sämsta outfit.

i skolan bjöds det först på kaffe. jag och emelie gjorde en ytterst smidigt entré och var nöjda med att ha sluppit de första tjugo minuterna av total tystnad bland de nya vuxna eleverna. awkward!
japanska kvinna yoko var sådär japanskt artig. och så kände hon till att ikea är svenskt. för hennes efternamn är ikema.
sen var det några andra stör i klassen som vi inte riktigt diggade, men som ändå inte kom i vår grupp i slutändan. tillexempel hade vi den lille fulla gumman i mjukisbyxor som helst härmade IS informationsgivare med de enda orden hon kunde. typ demain, demain! och hon viftade gärna med sitt lilla lexicon som läraren noterade att hon hade med sig. hon liknade en kvinnlig mr bean. sen att lärarens poäng var att det inte är tänkt att vi ska använda oss av lexicon under lektionstid, förstod hon nog inte dessvärre.
när vi gick på guidad tur genom stan (som jag och emelie kanske inte var i gigantiskt behov av), trillade mrs bean pladask på trottoaren, utan anledning. hon hade också ryggsäcken på magen, och vattenflaska som en äkta turist. hon var så pinsam. jag njöt.

igår bjussade mahmood och younes på smakprov av typiskt marockansk mat. det var så ofantligt gott. lök lök lök, och kött på det. och käka med fingrarna. fast inte jag och emelie. det var för jobbigt. sen avslutade vi kvällen med the Break-up. det blidde bara halva.
nu serverar emelie delikat kvällsmåltid. jag ska snyta snyta snyta mig.

[f] trivs trivs trivs. (fast baciller - go away!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback