kaka och stake

dagens blunder/vita flagg går till tyske Gert i vår franskgrupp. inte för att han hela tiden säger oui-oui-oui-oui-oui-oui-oui-oui.oui jättensnabbt hela tiden. inte heller för att han alltid säger potät istället för peut-être (franska för kanske), utan för att han är konstant trög. trög-trög-trög-trög-trög-trög! han förstår ju inte minsta lilla förklaring av enklaste ord. och korre från schweiz förstår allt (vilket bara visar på att Gert är destomer jubelidiot, för korre är icke normal, I tell ya).
Men...till dagens goda insatser bör Gert få pris för hjälp-till-självhjälp av mitt och emelies ständiga inredningsprojekt. av Gert fick vi idag GRATIS, två finfina plåtburkar som han haft Deutche Lebkuchen i (torra tråkiga smakrika typiskt tyska klassiker till kakor). och dessutom snällt av Gert att bjussa klassen på lebkuchen. nu har jag och emelie två finfina plåtburkar ståtligt stående på diskbänken.

för en euro fick vi fem kilo lök. det kallar jag prix en baisse! prix choc! bästa möjliga affär!
det var lite jobbigt att få hem löken, och alla annan konservmat mm som vi helt enkelt var tvungna att inhandla. skafferiet var ödsligare än ödsligast vid lunchtid, fast dock lyckades emelie stuva ihop en linskompott. mums! dock med tonfisk (jag och emelie har skutat gilla tonfisk. wonder why?!) men linser är vårt bästa.

i en stor kasse på vårt golv ligger femhundra flyers från pizzerian - några vikta, de flesta ännu i orört skick. de är inte ut distribuerade. femhundra flyers i vår lägenhet, och ett antal tusen till på pizzerians lager är feltryckta. freja är ännu arbetslös. men freja är glad. mätt och glad. och har franskläxa och filmvisning framför sig ikväll.

ute på gatorna är julpyntet färdigfixat. även om solen skiner om dagarna och löven ännu inte lämnat träden helt. det känns lite galet. mest galet är att jag, som allt som oftast känner mig som inte-en-dag-över-nitton, men trots allt accepterat att jag fyllt tjugo år, fyller år om mindre än en månad! hur gick det till? vart försvann mitt tjugoårsålder-år? nitton passade mig bra, känns lite worn-out nu, och jag är definitivt redo för tjugu! twentyone? MEAN! ska bli festligt att fira fölsedagen här i Aix. eller, festligt och festligt. lite annorlunda. men först ska det firas advent, och mina tankar är än så länge bara på första adventssöndagens stora final i adventljusstaktävlingen mellan mig och emelie. två helger kvar. sen ska vinnaren koras. brainstorma brainstorma. jag har mina aningar (dvs vet med gigantisk säkerhet) att emelie kommer använda sig av de där vinflaskorna som hon sparat. hur ska min stake vinna? de ekonomiska begräsningarna är jag ledset medveten om. och verktygen är inte många att ta hjälp av. to be continued...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback