fem dagar kvar på franska rivieran, eller vad man nu kallar detta glammiga regnhål utan skymten av solen och alldeles för långt bort från havet för att känna havsbrisen

halle planerar och planerar. vi har myckat att göra, och gör istället ingenting. men det har varit en jättemysig dag i vilket fall. vi började morgonen med att avsluta gårdagkvällens film Fatal Attraction (har sett bättre filmer, dear god, men det var samtidigt unset intressant att se Glenn Close koka den vita kaninen). sen har vi träffat hyresvärden Monsieur Spellevinken "Spellen" Lucciani på ett mycket lärorikt (läs menlöst) möte. På stan hittade vi en och annan julklapp, humöret var på topp, och imorgon väntar den stora packdagen. Jag ser fram emot att lägga upp alla kläder och prylar över hela våningen, tråckla ned allt i de få väskor jag har, köpa ytterligare en fet weekend-bag för att rymma det sista och bara inse hur mycket jag skaffat mig sen jag kom hit "utan att shoppa en enda gång". tristare ska det bli att städa våra 17 kvadratmeter, avfrosta den entirely snöfyllda frysen, skrubba badkar och toa och inte längre gå in med skor på det där franska viset. skåne kommer kännas så rent, så fritt på duvor och så trist i brist på alla baguetter i var och varannan famn.
idag funderade jag på hur fransmännen kan vara så smala, slanka och ofeta trots att de äter vita baguetter och käkar mest fett per person och år, i hela världen. Och hur kan de ens lyckas att äta mest fett i världen när de knappt äter mat i naturliga mängder? fransmännen är gourmander - på det positiva sättet - och käkar gott men lite lite. det känns ofattbart att de små mängder de äter ens kan rymma "mest fett i världen". för mig en gåta - men man får väl tro på Guinness rekordbok.

ikväll hittade jag en liten slamsa gräddkola i vår sugtablettgodispåse. utanpå en av de små portionspaketerade apelsinkaramellerna hade det kluttats på en liten bit av finaste Werthers Original-kopia-substans. kvällen blev fulländad.

[f] ikväll gäller det: jag ska äntligen se min favvo Empire Records igen

Jag och Emelie har jobbat lite extra i veckan...
Emelie och jag har jobbat lite extra i veckan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback